Ako želite da dijete jednog dana bude sposobno za samostalan život, razmislite koliko ga u tome potičete ili sputavate
Žele li razvijati dječju samostalnost, roditelji se trebaju oboružati strpljenjem i pustiti dijete da pokuša samo i pri tome griješi. Naravno da mu je u početku za bilo koju novu vještinu potrebno više vremena i da će katkad (u početku uvijek) nešto zaprljati ili potrgati, ali te dvije čaše što je razbilo mala su cijena za ono što je razvilo.
Strah od ozljede
U razvoju dječje samostalnosti roditelje često onemogućava strah da se djetetu nešto ne dogodi. Razmislimo na trenutak tome što donosi briga o djetetu. Svaki čin zaštite našeg djeteta ima dva
učinka: s jedne strane on štiti naše dijete od fizičke ozljede ili neugodne situacije s kojom se dijete (prema našoj ocjeni) ne bi moglo nositi, a s druge strane ograničava dijete u prikupljanju iskustava.
I sve je u redu dok naša procjena, koju nesvjesno donosimo, odgovara stvarnosti - dijete bi zaista bilo ozbiljno ozlijeđeno i vrijednost iskustva koje bi pritom prikupilo mnogo je manja od cijene
ozljede, bila ona fizička ili emotivna. No katkad (usudili bismo se reći - vrlo često) podsvjesni mehanizam procjene ne funkcionira kako bi trebao. U strahu da se dijete ne ozlijedi, čuvamo
ga od prikupljanja iskustava, pa i onih bolnih, koje svako zdravo dijete mora proći. Na taj način onemogućavamo djetetu da na vlastitoj koži osjeti ne samo opasne nego i lijepe strane života.
Dijete koje je na taj način prezaštićeno svijet počinje doživljavati kao opasno mjesto, jer vidi da se netko stalno mora brinuti za njega, iako mu se nikada nešto pretjerano strašno nije dogodilo.
Stoga se zna dogoditi da starija djeca ne znaju narezati komad kruha ili ne svladaju neke druge osnovne vještine. Zabrinjava to što se roditelji tada čude i ukazuju im na drugu djecu koja te vještine imaju razvijene, iako je to zapravo ponajviše roditeljska odgovornost. Takvo što počinje u najranijem djetinjstvu kada roditelji toga uopće nisu svjesni. Primjerice djevojčica od dvijegodine šeće s mamom. Putem susreću drugu djevojčicu otprilike iste dobi, ako ne i stariju, koja se vozi u kolicima. Majka djevojčice u kolicima govori: "Vidiš kako djevojčica sama hoda, a ti
ovako u kolicima." Nije vjerojatno da je to dijete samo uzelo kolica, dopremilo ih na ulicu i zavezalo se. To je ipak napravila mama. A ako je to i njen izbor, bilo bi dobro da ne uspoređuje svoje dijete s drugim, čija je mama izabrala ne uzeti kolica i šetati sa svojim djetetom, njegovim ritmom, uz mnogo strpljenja.
Preuzimanje odgovornosti
Stavljajući bebi žlicu u ruke uz rizik da će cijela kuhinja biti prljava, puštajući dijete da se samo popne na tobogan uz rizik da će pasti, pružajući mogućnost djetetu da sudjeluje u kućanskim poslovima u najranijoj dobi uz rizik polupanih čaša i tanjura, puštajući dijete da katkad samo odluči uz rizik da će pogriješiti, omogućujemo mu da izraste u samostalnu, samopouzdanu osobu koja je svjesna da je za svaki svoj uspjeh zaslužna sama, a za svaki svoj neuspjeh sama odgovorna. Svaki uspjeh iza kojeg stoji samo djetetu će biti motiv za daljnje uspjehe. Na taj će način sigurno ostvarivati svoje potencijale, svjesno da može samo.
Prevelika kontrola
Postavivši dobre temelje, cijelu priču prenosimo dalje. Primjerice u osnovnoj školi. Vrlo ćete često vidjeti roditelje kako s teškim uzdahom uz pokroviteljski smiješak jedan drugome govore: "Eto… upravo ZAVRŠAVAMO prvi razred (drugi, treći… svejedno)." Činjenica je da ga roditelji ne završavaju, a takvim izjavama umanjuju djetetov uspjeh. Dijete završava prvi razred. Zadatak je roditelja da omoguće djetetu slobodno izražavanje ideja i samostalan rad; ali i da ga ne prepuste potpuno samom sebi, nego da s vremena na vrijeme pregledaju što dijete radi, potaknu ga i ohrabre. Nije zadatak roditelja da strepe nad svakom ocjenom svog djeteta, da se brinu umjesto djeteta za pisanje zadaće, da umjesto njega pišu zadaću ako je ono zaboravilo na nju… Razlika između realne brige o djetetu i gušenja djeteta posvemašnjom kontrolom veoma je važna i treba je uočiti.
Individualni pristup
Također je jako važno svakom djetetu pristupiti individualno, utvrditi preferira li dijete raditi samostalno ili mu je katkad potrebna pomoć drugih te u skladu s tim i postupati. Najvažnije je da roditelji prilikom kreativnog izražavanja djece budu nenametljivi i spontani. Važno je da djeci ne nameću svoja kreativna rješenja, kako se njima djeca ne bi povodila u daljem radu i na taj način "kopirala" rad odraslih, a samim tim i "stopirala" svoje kreativne ideje.
Objasnit ćemo na primjeru. Dječak je dobio lego kockice, ali umjesto da ih je sam otvorio i razgledao, to je učinio njegov otac s namjerom da mu pokaže kako se to radi. No osim što ih je otvorio i pokazao, on je usput napravio i veliki bager i na taj način limitirao dječakov kreativan rad. Naime, otac je stavio naglasak na djelo, učinak, uspjeh, dobar rezultat. Dječak bi teško mogao napraviti tako dobar bager. Stvaralačko može biti samo ono dijete koje s radošću otkriva svoje sposobnosti i svoje uspjehe, bez ograničenja konačnim ciljem nametnutim izvana.
ODGOJNI POSTUPCI
Odgojni postupci koji ometaju razvoj dječje kreativnosti, a time i samostalnosti:
✱ pretjerano zabranjivanje šaranja, rezanja, prljanja bojama, kraće rečeno, pravljenja nereda u kući
✱ ignoriranje dječjeg stvaralaštva
✱ zanemarivanje dječjeg interesa
✱ nametanje vlastitih afiniteta i interesa
✱ nestrpljivost i rješavanje zadataka i problema koje dijete ima umjesto njega
✱ nedovoljan interes za djetetove želje i potrebe
Odgojni postupci koji potiču razvoj samostalnosti kod djeteta:
✱ dopuštanje djetetu da samo istražuje
✱ dopuštanje djetetu da griješi
✱ dopuštanje djetetu da bude ono što jest
✱ dopuštanje djetetu da bude dijete
Pustite svoje dijete da samo istražuje i uči u svojoj okolini (naravno prilagođeno dobi djeteta),pohvalite svaki njegov uspjeh,a neuspjeh neka bude ,uz vašu potporu,poticaj za novi pokušaj. Jedino na taj način vaše dijete će izrasti u osobu koje je sigurna u sebe i svoje sposobnosti.
Radno vrijeme vrtića je svakoga dana od 6:00 - 16:00 sati.
Mi brinemo za Vaše najdraže.